Berlinresan 2017 – Dag 4

Lördag 10/6

Vår dag började kl 05:15 på morgonen. Vi hade packat ihop våra grejer så allt var redo. Vi lämnade hotellet ca 7:00 och vi körde mot Hansapark (en nöjespark utanför Lubeck).

Vi var framme i Hansapark ca kl 12:00 och vi stannade där ca 5 timmar. Det var en bra dag, men några elever kände sig illamående efter att ha åkt berg-och-dalbanor m.m. Men allt var fint och dagen i Hansapark var rolig.

Efter att ha åkt buss igen så tog vi färjan för att åka från Tyskland till Sverige. Färjan tog 45 min. Sen åkte vi buss till andra sidan Danmark och tog en annan färja som gick till Helsingborg och Sverige.
Vi var vid skolan ca 00:20. Vi var helt döda, vi var skittrötta! Men resan har varit toppen!

Berlinresan 2017 – Dag 3

Fredag kl. 9:30
Vi satt i bussen och var på väg mot stan. Till att börja med åkte vi runt på busstur och tittade runt på olika historiska byggnader som Jonas berättade om under tiden. Turen slutade bredvid muséet om Berlins historia. I muséet delades vi i två grupper och gick runt med en guide- en av de hette Bruce.
Efteråt kom det som de flesta tjejerna väntade på- SHOPPING 😻
Dem som ville kunde även åka upp på 368 meters TV- torn. Där kunde man gå runt och se hela staden genom fönstret.
Kl. 19 träffades vi åter och åt middag i Alexa, efter det åkte vi tillbaka till hotellet. Dagen avslutades tillsammans på McDonald’s där vi åt glass.

Berlinresan 2017 – Dag 2

Idag så har vi varit på Sachsenhausen, ett koncetrationsläger som var aktivt i ungefär 6 år. Vi åkte sedan till Brandenburger Tor och gick runt på stan. Vi tog ett gruppfoto vid den stora byggnaden.

Sedan så åkte vi till Berlinmuren, där vi fick en uppgift att svara på några historiefrågor medan vi vandrade till Checkpoint Charlie.

Efter allt detta så var vi ganska hungriga, så vi åkte till Potsdamer Platz och fick välja ställe att äta på. Vi vandrade fritt i ungefär 1 och en halv timme innan vi satte oss i bussen och åkte till en park i närheten av Brandenburger Tor. Det var tänkt att vi skulle stanna där i ett tag, men vi fick inte spela kubb där, så vi satte oss i bussen och åkte tillbaka till hotellet.

Hela dagen var intensiv, speciellt Sachsenhausen. Det var många intryck och vi är glada att få vara på hotellrummen och ta det lugnt efter en påfrestande dag.

Förväntningarna vi har inför morgondagen är stora, och vi ser framemot att få handla på Primark mest.

Berlinresan 2017 – Dag 1

Dag 1
Vi träffades tidigt på onsdagen och lämnade Göteborg och ösregnet bakom oss. Med buss, färja och buss igen kom vi till Gedser i Danmark. Där skulle vi ta färjan till Tyskland, men alla färjor var inställda pga av bombhot mot båten. Vi visste inte hur länge vi skulle få vänta och hamnade på en öde parkering. Det regnade, men humöret var på topp.

Två och en halv timme senare såg vår chaufför till att vi kom med första färjan som gick. Men vågorna var höga och många mådde illa. Och resan blev fyra timmar i stället för två eftersom de inte var klara med sökandet efter bomben i Tyskland.

Till slut fick vi lägga till, det var ingen bomb i sikte och vi fick åka in i Tyskland. Humöret var bra!

Vi var framme på vårt hotell efter klockan 22. Det blev en lång resa, det var trångt, vi var utmattade, men vi åt och hade kul med varandra.

Läsårstider 17/18

Studiedag 28 maj

Skolavslutning 14 juni

Skolavslutning i juni

Tiden går fort och vi börjar planera för skolavslutning. Skolavslutningen äger rum den 14 juni klockan 09.00 i Sankt Pauli kyrka. Alla föräldrar är varmt välkomna! Men kom ihåg att om ni fotar eller filmar, så får ni göra det från era platser annars blir det ingen lugn och värdig avslutning.

Välkomna!

1 april är det basar på skolan

Snart är det dags för skolans årliga basar. Den hålls den 1 april klockan 10-14. Välkommen att komma och handla på vår loppis, äta en bit mat, gå på niornas café och mingla med elever, föräldrar och skolans personal, på vår fina skola!

Det går också bra att hjälpa till på olika sätt. Skänka loppisprylar eller annat (senast torsdag den 30/3). Man kan också hjälpa till på basaren. Kontakta ditt barns lärare eller expeditionen och anmäl ditt intresse.

Överskottet från basaren går till upprustning av skolgården.

Julavslutning 21/12

Det närmar sig julen! Skolan håller julavslutning i House of Gospel (f d Finska Pingstkyrkan) den 21/12 kl 09.00.

På grund av att den kyrkan är ganska liten så kan tyvärr inte föräldrar delta denna gång.

Vi önskar alla elever, föräldrar, personal och skolans vänner en god jul och ett gott nytt år! Jesus föddes för DIN skull!

/Skolledningen

Berlinresan 2016 – Dag 4

Idag var sista dagen och då var vi i Hansapark. Det var roligt men även tråkigt på slutet pga några saker. Vi vaknade kl 5:45 och åt frukost kl 6:30. kl 7 satt vi på bussen. Alla var taggade och de började underbart. Vi var framme o Hansaparken kl 11:20 alla blev jätteglada och taggade. Vi gick runt och åkte många banor men en otur sak hände. En underbar person av oss blev skadad och stämningen förstördes. Alla blev ledsna och ville inte göra något mer. Många tårar kom och mycket hände. Tjejen åkte in till sjukhuset och vi blev alla rädda. Men allt gick bra. På hemresan hämtade vi henne från sjukhuset. Som tur var de inget stort och att hon mår bra. Men tårarna var fortfarande kvar. Vi spelade att inget hade hänt och hade en rolig dag. Alla blev trötta efter en långresa. Det var väldigt tråkigt att dagen slutade med olyckshändelse. Men de bästa är att alla haft de roligt och massa minne finns i våra hjärtan. Vi vill tacka alla lärare och busschaufför för en underbar resa och att vi har fått lära känna alla lärare mycket bättre. Väldigt ledsamt att tiden har gått så snabbt och att snart så lämnar vi varandra.

Elever på Hansapark

20160601 01

Bild från en rastplats

20160601 04

Verkar livsfarlig men åktes av både elever och lärare…